Ambiţie, curaj, nebunie dusă la
extrem. La baza celor mai impresionante construcţii cu care România se
laudă peste hotare stă Nicolae Ceauşescu...
CASA POPORULUI
Conform World Records Academy, Palatul Parlamentului este cea mai mare
clădire administrativă pentru uz civil ca suprafață din lume, cea mai
scumpă clădire administrativă din lume și cea mai grea clădire din lume.
După cutremurul din 1977, Nicolae Ceaușescu a ordonat „reconstruirea”
Bucureștiului. În anii 1978-79 a avut loc un concurs la nivel național
pentru reconstruirea Bucureștiului. Concursul a durat aproape patru ani
și a fost câștigat de Anca Petrescu, o tânără arhitectă de numai 28 de
ani care a fost numită arhitect șef a acestui proiect controversat.
Șantierul propriu-zis a început în anii 1980 cu demolarea a
peste 7 km² din vechiul centru al capitalei și relocarea a peste 40.000
de oameni din această zonă. Lucrările s-au efectuat cu munca forțată a
militarilor în termen și astfel costul a fost redus la minimum.
Acest proiect de reconstruire a Bucureștiului cuprindea o serie de
clădiri cum ar fi: Palatul Parlamentului - Casa Republicii, Ministerul
Apărării Naționale, Casa Radio, Hotelul Marriott - Casa de Oaspeți, Casa
Academiei Române, Parcul Izvor și Bulevardul Unirii - Victoria
Socialismului.
În 1989 costurile clädirii erau estimate la 1.75 miliarde dolari, iar în 2006 la 3 miliarde de euro.
TRANSFĂGĂRĂŞANUL
Drumul Național 7C (DN7C), supranumit Transfăgărășan, este unul din cele
mai spectaculoase drumuri din România, acesta legând regiunea istorică a
Munteniei cu Transilvania.
Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 – 1974, la inițiativa
lui Nicolae Ceaușescu. Deși la momentul respectiv România avea deja mai
multe treceri ale Carpaților Meridionali moștenite înainte de perioada
comunistă, Ceauşescu a avut neapărat să fie la “baza” unui proiect
extrem de ambiţios.
În prezent, Transfagarasanul este
obiectiv turistic, fiind deschis în totalitate circulaţiei rutiere doar
din iunie până în octombrie, din cauza zăpezii şi a avalanşelor.
CANALUL DUNĂRE-MAREA NEAGRĂ
În 1949 a început construcția canalului, mulți dintre muncitori fiind
deținuți politici și din rândurile minorităților etnice și religioase.
Lucrările au fost sistate în 1955 și reluate, după un nou proiect, în
1976. Canalul a fost inaugurat pe 26 mai 1984, de către Nicolae
Ceaușescu. S-au excavat 294 milioane m3 la canalul principal și alte 87
milioane m3 la ramura nordică, Poarta Albă-Midia Năvodari (mai mult cu
25 milioane decât la Canalul Suez și cu 140 milioane decât la Canalul
Panama) și s-au turnat 5 milioane m3 de betoane.
Construirea canalului a necesitat o investiție de circa 2 miliarde de
dolari. Estimările inițiale prevedeau recuperarea investiției în 50 de
ani. Exploatarea canalului aduce venituri anuale de circa 3 milioane de
euro, ceea ce presupune o durată de recuperare a investiției de peste
600 de ani.
METROUL DIN BUCUREŞTI
În anul 1908, Dimitrie Leonida își alegea ca temă a diplomei
sale de licență proiectul construcției unui metrou în București. Primele
tentative de a construi un metrou în București datează din anii 1909 –
1910, când se negocia cu firma Siemens & Halske din Germania
concesionarea construirii liniilor de tramvai.
Propunerea a fost reluată în anii 1929 – 1930, când se discuta planul de
sistematizare a Capitalei, în cadrul comisiei conduse de arhitectul
Duiliu Marcu, dar a rămas fără efecte concrete.
Între anii 1936 – 1940, când în București au fost întreprinse ample
lucrări de modernizare, s-a pus din nou problema construirii metroului,
aceasta fiind singura soluție de preluare a fluxurilor de călători
într-un oraș cu aproape un milion de locuitori. Izbucnirea celui de-al
Doilea Război Mondial a blocat și această inițiativă.
În anul 1952 s-a emis o Hotârâre a Consiliului de Miniștri privind
înfiinţarea Institutului de Proiectare și a Direcției Generale a
Metroului din București, ambele subordonate Ministerului
Transporturilor. Timp de doi ani s-au elaborat studii, dar, sub
influența școlii sovietice, care recomanda pentru metrou și funcția de
apărare, spre a fi folosit ca adăpost împotriva bombelor în caz de
război, s-au avut în vedere adâncimi între 20 și 40 m. Aceasta ar fi
implicat costuri foarte mari, imposibil de acoperit de o economie
șubredă. Ca urmare s-a hotărât desființarea unităților create și
amânarea construcției metroului.
În februarie 1972, la indicația conducerii, s-a constituit un colectiv
pentru proiectarea metroului din București, compus din aproape 30 de
specialiști, din diferite domenii. Colectivul a prezentat ideile lui
Nicolae Ceauşescu, în cursul anului 1972. În 1975 s-au declanșat
efectiv lucrările de construcție a metroului. Prima linie, M1, a fost
inaugurată pe 16 noiembrie 1979, între Timpuri Noi și Semănătoarea.
Lungimea liniei era de 8,63 km și avea 6 stații.
BARAJUL VIDRARU
Construcția Barajului Vidraru a început în anul 1961 și tot în această perioadă s-a lucrat și la Hidrocentrala de pe Argeș.
”Primul semnal de începere a
construcției barajului a fost coborârea de la înălțimea de 180 de metri,
pe cabluri aeriene, a primei bene pline cu beton. Au urmat apoi zile
încordate de munca eroică. Pe șantier, tehnica înaintată, metodele
moderne de lucru, mijloacele mecanice contribuie la obținerea unui ritm
înalt de execuție. Turnarea betoanelor se face în cofraje metalice, ceea
ce contribuie la obținerea unei productivități superioare cu 20% față
de metoda clasică. Constructorii intensifică întrecerea socialistă
pentru a realiza acest important obiectiv hidroenergetic la termenele
prevazute și chiar mai devreme”, scria ziarul Scânteia din 10 aprilie
1965.
Barajul a fost umplut la capacitate abia
în luna decembrie 1965. Astfel s-a născut Lacul de Acumulare Vidraru,
așezat între Munții Frunții și Ghițu.
La data de finalizare aceasta s-a situat, măsurat la înălțime, pe locul 8 în Europa și pe locul al 20-lea în lume.
HIDROCENTRALA DE LA PORŢILE DE FIER
Este una din cele mai mari construcții
hidrotehnice din Europa și cea mai mare de pe Dunăre. Construcţia
acestei hidrocentrale a început la 7 septembrie 1964, în timpul
mandatului lui Gheorghe Gheorghiu Dej şi a fost finalizată pe 16 mai
1972.
Acesta a fost cel mai ambiţios proiect de exploatare a potenţialului
hidroenergetic al Dunării, dar şi de îmbunătăţire a navigaţiei şi de
control al inundaţiilor). De asemenea, a reprezentat prima colaborare
transfrontalieră dintre România şi Iugoslavia, potrivit evz.ro.
CASA RADIO
Casa Radio este o clădire neterminată din București, situată în
apropierea râului Dâmbovița și a Cotroceniului. Construirea sa a început
înainte de 22 decembrie 1989 şi urma să găzduiască Muzeul Național de
Istorie a Republicii Socialiste România. În prezent, este unul dintre
cele mai mari proiecte imobiliare propuse spre dezvoltare în București.
Când o să se facă ceva acolo? Nu se ştie...
Sursa: http://a1.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu